یونیفارم سول کوڈ
قومی خبریں

ایس ڈی پی آئی کی جانب سے یونیفارم سول کوڈ پر لاء کمیشن کو بھیجے گئے اعتراضات اور خیالات

نئی دہلی۔(پریس ریلیز)۔ سوشیل ڈیموکریٹک پارٹی آف انڈیا نے لاء کمیشن کے 14جون 2023کے نوٹس پر مندرجہ ذیل بنیادوں پر غور وخوض کرتے ہوئے یکساں سول کوڈ (UCC)پر اپنے خیالات پر مشتمل ایک نمائندگی لاء کمیشن کے چیئرمین کو روانہ کیا ہے۔ جس میں کہا گیا ہے کہ ایس ڈی پی آئی ایک ملک گیر سیاسی جماعت ہے جو کہ الیکشن کمیشن آف انڈیا کے ساتھ رجسٹرڈ ہے جس کی اکائیاں ملک کے تقریباً تمام حصوں میں ہیں۔

1)۔ "ہندی، ہندو، ہندوستان” کے تصور سے پہلے ہی، تمام ہندوستانیوں کے لیے یکساں قوانین بنانے والے متعدد قانون بنائے گئے تھے اور ان کا اطلاق تمام سول اور فوجداری معاملات پر کیا گیا تھا جو تمام ہندوستانیوں کے لیے یکساں ہیں۔ اسی طرح شہری اور فوجداری معاملات میں طریقہ کار کے قوانین کا معاملہ، خاندانی زندگی سے متعلق چند مسائل کو چھوڑ کر، جو کمیونٹی کے پرسنل قوانین کے تحت چلتے ہیں۔ لہذا، تمام برادریوں کو اپنی برادری کے متعلقہ قوانین پر عمل کرنے کی اجازت دی گئی۔ اگر یو سی سی کی ضرورت تھی تو آزادی کے بعد ہندوؤں کے لیے مخصوص قوانین بنائے جانے چاہئے تھے۔

2)۔ سب سے پہلے اس حقیقت کی طرف توجہ مبذول کرائی جاتی ہے کہ ملک میں بداعتمادی اور عدم اعتماد کے موجودہ حالات میں یکساں سول کوڈ کا مسئلہ مناسب وقت پر نہیں اٹھایا گیا ہے۔ منی پور میں تشدد فرقہ وارانہ انتشار کی زندہ مثال ہے۔ ہمارا ملک مختلف فرقوں کے درمیان تعلقات کو مزید خراب کرنے کا خطرہ مول لینے کا متحمل نہیں ہو سکتا۔ مرکزی دستور ساز اسمبلی میں طویل بحث کو مدنظر رکھتے ہوئے، دستور ساز اس نتیجے پر پہنچے کہ ہندوستان میں اہم تنوع، متضاد روایات، روایتی قوانین، رسومات اور ہندوستانی معاشرے کے مختلف طبقات کے درمیان اقدار کے پیش نظر یکساں سول کوڈ/ کامن سول کوڈ کو نافذ نہیں کیا جا سکتا۔

3)۔ عوامی سطح پر یہ احساسات دیکھے گئے ہیں کہ یکساں سول کوڈ کو نافذ کرنے کا اقدام سیاسی طور پر حوصلہ افزا ہے جس کا مقصد ملک کے پسماندہ طبقات کو نشانہ بنانا ہے اور یہاں تک کہ اس کا سامنا بنیادی طور پر معاشرے کے غالب گروہوں کو کرنا پڑ سکتا ہے۔ مثال کے طور پر، ہندوؤں کی سناتنی اقدار شادی کو ابدی، دائمی اور مقدس مانتی ہیں، جب کہ ابراہیمی مذاہب جیسے اسلام، عیسائیت اور یہودیت میں شادی صرف شوہر اور بیوی کے درمیان ایک سماجی معاہدہ ہے۔ لہٰذا ان مذاہب کے پیروکار عام فہم کے مطابق نہیں آ سکتے۔

4)۔یکساں سول کوڈ کے معاملے کو دوبارہ اٹھانے کا مقصد بہت سے سلگتے اور زندہ مسائل سے توجہ ہٹانا ہے۔ سال 2018 میں ہندوستانیوں کے خیالات پر غور کرنے کے بعد اس مسئلے کو پانچ سال پہلے سمیٹ دیا گیا تھا۔ اس وقت ہندوستان کے 21 ویں لاء کمیشن نے اس مسئلے پر اچھی طرح غور کرکے مرکزی آئین ساز اسمبلی کے نتائج کو دہراتے ہوئے UCC کے اقدام کو ملتوی کرتے ہوئے ہندوستانی سیاست میں یکساں سول کوڈ کو نافذ کرنے کی کسی بھی سفارش کو روک دیا۔ لہٰذا یہ نتیجہ اخذ کیا جاتا ہے کہ یکساں سول کوڈ کے معاملے کو سیاسی دباؤ اور مقاصد کے تحت ملک کے سامنے ایک بار پھر عجلت میں پیش کیا گیا ہے۔

5)۔ ایس ڈی پی آئی نے سماج کے مختلف طبقات سے ممبران کی رائے کو مدعو کرتے ہوئے اس مسئلے پر اندرونی طور پر بات چیت کی ہے اور ایک اجتماعی نظریہ تشکیل دیا گیا ہے کہ اگر UCC کو ہندوستانی معاشرے میں نافذ کیا جاتا ہے، تو یہ ملک میں تباہی کی صورت میں مزید مشکلات پیدا کرے گا۔ لہٰذا ایس ڈی پی آئی ہندوستان میں یکساں سول کوڈ کے خیال کی مخالفت کرتا ہے اور معاشرے کے ہر طبقے کے لیے پرسنل لاز کو جاری رکھنے کی حمایت کرتا ہے اور اگر وسیع تر اور عوامی مفاد میں کوئی ضرورت محسوس کی جائے تو متعلقہ کمیونٹی کی قیادت سے اندرونی مشاورت کے بعد رائے دینے کو کہا جاسکتا ہے۔

6)۔یہاں یہ ذکر کرنا مناسب ہے کہ ہندی، ہندو، ہندوستان کے حامی ایم ایس گولوالکر نے بھی روایات کے ساتھ ساتھ رسومات اور روایتی قوانین میں وسیع تنوع اور اختلافات کے پیش نظر ہندوستان میں یکساں سول کوڈ کے نفاذ کی واضح طور پر مخالفت کی تھی۔ بی جے پی کے لیڈروں نے بھی یکساں سول کوڈ کے نفاذ کے خلاف رائے دی ہے۔ بی جے پی ایم پی، مسٹر سشیل کمار مودی، موجودہ چیئرمین، پارلیمانی اسٹینڈنگ کمیٹی برائے قانون نے یو سی سی کی جانب سے قبائلی علاقوں بشمول شمال مشرقی علاقوں کی نشاندہی کرنے کی فزیبلٹی پر سوال اٹھایا ہے کیونکہ ان کے رسم و رواج، روایات اور رسومات دوسری برادریوں سے مختلف ہیں۔ آئین ان کے حقوق کو ناقابل تنسیخ تحفظ فراہم کرتا ہے۔

7)۔یہ کہ یکساں سول کوڈ کے معاملے کو دوبارہ اٹھانے سے شمال مشرقی خطے میں فوری طور پر ایک انتہائی جارحانہ اور منفی ردعمل سامنے آیا ہے۔ یہ دیکھا گیا ہے کہ ناگالینڈ اور میگھالیہ مخالفت میں سامنے آئے ہیں۔یو سی سی سے میزورم اور تمل ناڈو کو بھی سخت اعتراض ہے۔ اس بات کا خدشہ ہے کہ اقلیتیں جو کہ ہندوستان کی آبادی کا تقریباً 25 فیصد ہیں، قبائلی آبادی کے 9 فیصد کے علاوہ ملک کی ایک تہائی آبادی کا ایک حصہ ہیں، عام طور پر یو سی سی کے نفاذ کی مخالفت کرتے ہیں اور ان میں سے ایک بڑی تعداد یکساں سول کوڈ کے تصور کو منظور نہیں کرتی ہے۔ جیسا کہ معلوم ہوا کہ یو سی سی کے نفاذ سے ان کے جذبات یہ ہیں کہ سماجی، خاندانی اور ذاتی زندگی میں پیروی کی جانے والی مذہبی اقدار اور روایات خطرے میں پڑ سکتی ہیں۔

8)۔یہ کہ ہندوؤں کا قانونی نظام دو الگ الگ مکتب فکر Mitakshara and Dayabagh کے زیر کنٹرول ہے-۔ دونوں الگ الگ ہیں اور پوری دنیا میں ان کے پیروکار ہیں۔ ہندو غیر منقسم خاندان (HUF) کے بارے میں اعتراض کا ایک اور نکتہ بھی ہو سکتا ہے کیونکہ اس نظام کی وجہ سے HUF کے اراکین کو انکم ٹیکس کی ادائیگی میں چھوٹ قانونی طور پر فراہم کی جاتی ہے، اس لیے جو لوگ مالیاتی فوائد حاصل کرتے ہیں وہ اس سے محروم رہنا پسند نہیں کر سکتے اور یونیفارم سول کوڈ کے نفاذ کوپسند نہیں کرتے۔

9)۔یکساں سول کوڈ کے معاملے کو دوبارہ اٹھانا مکمل طور پر غیر ضروری اور ملک کو غیر ضروری ردعمل کی طرف دھکیلنا مناسب نہیں ہے۔ ملک اس معاملے کو اٹھانے کے لیے تیار نہیں ہے کیونکہ ایسا لگتا ہے کہ 1948 میں مرکزی دستور ساز اسمبلی یا 2018 میں 21 ویں لاء کمیشن کے فیصلوں پر عمل نہ کرنا ملک کے لیے مکمل طور پر نامناسب اور خطرناک ہوگا۔ ملک کے مختلف حصوں اور مختلف طبقات، فرقوں اور خطوں میں رائج خاندانی اور سماجی نظام کو ختم کرنے کی قیمت پر کوئی بھی اقدام یا اقدامات کیلئے تیار نہیں ہے۔ واضح رہے کہ قدیم زمانے سے رائج رسوم و رواج کے تحت خاندان کے ساتھ ساتھ سماجی نظام بھی اچھا چل رہا ہے۔

10)۔کمزور طبقات جیسے ایس سی،ایس ٹی اور دیگر پسماندہ طبقات کی برادریوں کے اعتراضات کے علاوہ ان کی آئینی مراعات اور تحفظات کے بارے میں جو انہیں آئینی ضمانتوں کے ذریعے کمزور طبقات تسلیم کیا جاتا ہے۔اس سے ان کے خصوصی حقوق کی توہین اور ان کے استحقاق اور شناخت کو کمزور کرنے کے ایک آلہ کے طور پر بھی لیا جاسکتا ہے۔ جو کہ یکساں سول کوڈ کی مخالفت کا باعث بن سکتا ہے جس کے نتیجے میں ملک میں افراتفری پھیل سکتی ہے۔

11)۔قبائلی علاقوں اور لوگوں کے حقوق کا تحفظ کرتے ہوئے آئین میں ان خصوصی دفعات کو شیڈول V اور شیڈول VI میں شامل کیا گیا ہے۔ آئین کے آرٹیکل 371 کے تحت 11 ریاستوں کے لوگوں کے لیے خصوصی حقوق کا بھی بندوبست ہے، اس لیے ان تمام خصوصی دفعات کو کم کرنے کی اجازت نہیں دی جا سکتی۔ ہندوستان کا آئین عقیدے اور ضمیر کے حق کے ساتھ ہر شہری کو مساوات اور زندگی کے بنیادی حقوق کی ضمانت دیتا ہے۔ ہندوستان کے آئین میں مذہبی اقلیتوں کے حقوق کے لیے خصوصی دفعات کو بنیادی حقوق کے طور پر شامل کیا گیا ہے۔ ہر اقلیت جیسے کہ مسلم، سکھ، بدھ، عیسائی، جین یا پارسی نے اپنے گہرے نظام کو ذاتی قوانین اور منظوری کے تحت چلا رکھا ہے۔

12)۔سول شادی کے معاملات میں بیک وقت کام کرنے کا ہموار وجود رہا ہے جب کوئی ہندو اسپیشل میرج ایکٹ کی دفعات کے تحت ہندو کے ساتھ شادی کا معاہدہ کرتا ہے، جوڑے کو ہندو پرسنل لا کی دفعات لاگو ہوتی ہیں۔ مسلمان، اگر اس کی شادی اسپیشل میرج ایکٹ کی دفعات کے تحت کی جاتی ہے اور دونوں مسلمان ہیں، تو ان کی زندگی مسلم پرسنل لاء کی دفعات کے تحت ہوگی۔ لہٰذا اسپیشل میرج ایکٹ کی گنجائش ختم نہ کی جائے اور ضرورت اس بات کی ہے کہ پرسنل لا کی رسومات کو شہریوں کی ذاتی زندگی میں ان کے عقائد اور عقائد کے مطابق جاری رکھنے کی اجازت دی جائے۔

13)۔مسٹر ویالار روی سابق کابینہ وزیر کے مطابق، ہندوستانی معاشرہ بہت زیادہ بکھرا ہوا ہے اور ملک میں 200 سے زیادہ پرسنل لاز رائج ہیں۔ لوگوں کے تمام گروہوں کو حقوق حاصل ہیں لہٰذا مناسب طریقے سے رائے حاصل کرنے کے لیے ایک طریقہ کار کی ضرورت ہے تاکہ طویل عرصے تک عدم اطمینان نہ پھیلے جو ہندوستان کے تصور کو نقصان پہنچا سکتا ہے جو ہمیشہ سے جامع، وفاقی اور جمہوری رہا ہے۔ بدقسمتی سے نوٹیفکیشن کے بعد موجودہ عمل میں تمام ہندوستانیوں (اسٹیک ہولڈرز) کو قدرتی انصاف کے طے شدہ اصول کے خلاف اپنی رائے دینے کے لیے مناسب وقت اور موقع فراہم نہیں کیا جا رہا ہے۔

14)۔اس بات پر سختی سے زور دیا جاتا ہے کہ جب تک یکساں سول کوڈ کا مسودہ فراہم نہیں کیا جاتا اور اس کی گردش ملک کی وسعت اور مختلف طبقوں کے مفادات کو مدنظر رکھتے ہوئے کافی وقت فراہم نہیں کیا جاتا ہے اور اس کے بعد تمام طبقوں کے شہریوں کو شامل کرتے ہوئے ایک مکمل بحث کی اجازت نہیں دی جاتی ہے۔ اس معاملے پر کوئی نتیجہ خیزفیصلہ کیا جا سکتا ہے کیونکہ ہندوستان کے لوگ ابھی تک یکساں سول کوڈ کی خوبیوں اور خامیوں یا یکساں سول کوڈ کے مقصد اور دائرہ اختیار کو نہیں جانتے ہیں۔

لہٰذا یہ ضروری ہے کہ مرکزی حکومت کی طرف سے ایک مسودہ پبلک ڈومین پر لایا جائے اور اس کے بعد ہی یکساں سول کوڈ کی کسی بھی شکل کو نافذ کرنے سے پہلے مناسب وقت دیتے ہوئے آراء کی درخواست کی جاسکتی ہے۔ اقلیتوں اور سماجی طور پر پسماندہ طبقوں میں پائے جانے والے خدشات کو ور کرنا اور ایک ایسا مسودہ تیار کرنا جو ہمارے آئین میں درج اقدار کا مکمل احترام کرتا ہو یہ مرکزی حکومت کا فرض ہے۔

مذکورہ بالا نکات پر غور کرنے کے پیش نظر ایس ڈی پی آئی نے ہندوستان میں یکساں سول کوڈ کے نفاذ کے خلاف ایک نظریہ تشکیل دیا ہے کیونکہ یہ ملک بھر میں فرقوں میں عقیدے، نسل اور تفریق کے سلسلے میں ہندوستانی خاندانوں کی مختلف اور گہری اقدار کے ساتھ چھیڑ چھاڑ کے مترادف ہے متبادل کے طور پر، اس بات پر غور کیا جا سکتا ہے کہ صرف ان سماجی فرقوں اور مذہبی طبقات کو، جن کی اکثریت خاص طور پر مرکزی حکومت کے تیار کردہ یکساں سول کوڈ کے مسودے سے متفق ہے، کو یکساں سول کوڈ پر عمل کرنے کا اختیار دیا جا سکتا ہے۔دوسروں کیلئے ان کے عائلی قوانین میں کسی بھی تبدیلی کا مسئلہ نہیں ہونا چاہئے۔

یکساں سول کوڈ کا مسودہ تمام ہندوستانیوں کے سامنے واضح طور پر مختلف ہندوستانی زبانوں میں ظاہر کیا جانا چاہئے جس میں اپنا جواب درج کرنے کے لئے چھ ماہ کی مدت دی جائے۔ یکساں سول کوڈ کو کسی بھی ہندوستانی کے لیے لازمی نہیں بنایا جا سکتا ہے جیسا کہ اسپیشل میرج ایکٹ اور ہر شہری کے لیے انتخاب کرنے یا ترک کرنے کے لیے انفرادی انتخاب غالب ہو سکتا ہے۔ اقلیتوں کو اس وقت تک UCC کی دفعات پر عمل کرنے پر مجبور نہیں کیا جانا چاہئے جب تک کہ کوئی بھی رکن اپنی مرضی سے فرد کے متعلقہ عائلی قانون کے مقابلے میں یکساں سول کوڈ کا انتخاب نہ کرے۔

سیاسی مہم جوئی کے علاوہ یکساں سول کوڈ کے معاملے کو دوبارہ اٹھانے کی کوئی اور وجہ نہیں ہے کیونکہ 21 ویں لاء کمیشن نے پانچ سال پہلے یہ نتیجہ اخذ کیا ہے کہ یکساں سول کوڈ نہ تو ضروری ہے اور نہ ہی مطلوب ہے۔ لہٰذا 22 ویں لاء کمیشن کو بھی 14 جون 2023 کے نوٹس کو واپس لینے کے فیصلے پر قائم رہنا چاہیے اور یکساں سول کوڈ آف انڈیا کی خوبیوں اور خامیوں کو ذہن میں رکھتے ہوئے، اس خیال کو ملک کے وسیع تر اور مجموعی مفادات کے لیے چھوڑ دینا چاہیے۔